Jag tänkte skriva ytterligare någon rad om Per Gessle i samband med att han nu är aktuellt med outgivet material och 2 böcker som han ger ut nu.
Första gången om vad jag mins att stöta på Gyllene Tider var nog kring yngre barndomen. Men då visste jag inte vilken grupp det var. Då hade jag tydligen hört nån låt från Moderna Tider (Gyllene Tiders andra platta). Men när jag senare (ungefär kring 8-11 års ålder, så hade jag köpt Puls-CD:n med Sommartider med flera. Sedan kom Look Sharp-plattan och då visste jag inte att det var just Per Gessle, men blev tipsad av min mammas dåvarande man om just detta. Då letade jag efter ljus och lykta efter all hans musik till dags dato. Idag har jag det mesta av hans musik, men alla remixade låtar med Sommartider och allt annat remixat letar jag fortfarande efter, som man kunde hitta via vinyl och ”maxi-singlar” m.m.
Jag har nästan varit på varje konsert med Gyllene Tider och Per Gessles solo-projekt sedan mitten/slutet av 90-talet fram tills idag. Men jag har aldrig varit på en Roxette-konsert (än). Nu fick jag höra att Roxette ska göra en lång turné igen och jag hoppas att den landar någonstans i Sverige och i närheten av Halland.
Det finns många låtar med just Per Gessle som inte är stora hits, men som har sin charm än då. Exempel låten ”Regn” som kom ut med Gessles första solo-platta. Hela hans första del med första solo-plattan och andra solo-plattan (Scener) är mest egendomliga och nedstämdhet som jag inte visste då att han hade. Det är ingen ”Gyllene tider-glädje”, det är ingen Roxette-pop, utan något annat som man inte kan sätta fingret på. Samtidigt är texterna och många av låtarnas melodier helt okej att lyssna på. Ungefär vad pop ska låta.
När det kommer till fler projekt av Gyllene och Roxette, så finns det många låtar som även är hits och videos. En låt som alltid följer med mig vart jag nästan tar vägen är första låten på ”Tourism”. Alltså låten ”How do you do”. Introt med Gessles sång och en gitarr. Bara älskar den typen av komp. Sedan en låt som jag gillar både på svenska och versionen i samma platta ”So far away” (på svenska ”Som i en dröm”).
Jag har oftast lyssnat också på ”icke-hitsen” också och känt. Varför blev inte den så stor? Den hade potential till att bli något större. Kanske annorlunda arrangemang? Jag vet inte idag.
När det gäller Per Gessles platta ”Mazarin”, så lyckades han göra en platta som många artister bara gör några plattor i sitt liv. ALLA låtar på plattan blev hits! Magnus Uggla har gjort det, Tomas Ledin gjorde det och några svenska artister till. Sedan har jag inte lyssnat så mycket på utländsk musik som lyckas göra en fulländad platta vad jag vet, men ibland lyckas man bara.
En annan låt och melodi som jag tänker på i skrivande stund är en Roxette-låt som släpptes inte för så länge sedan och som gick varm på de flesta radiostationerna. Låten heter ”No one makes it on her own” som finns med på plattan ”Charm School”. En härlig balad som sjungs in med Marie Fredriksson. Per säger att den fick en helt annan innebörd när Marie Sjung in den än när han gjorde demon till den. I och med vad Marie Fredriksson råkade ut för 2002.
Mycket har Gessle gjort och i stort sett har jag varit en ”tyst” fan av Gessles musik när det gäller olika saker. En sak som slår mig nu är en konsert jag gick på i Halmstad är att när det var sista delen av Gyllene-konserten (första av 2 jag gick på den sommaren), är att en tjej knackade på min axel och frågade när konserten är slut. Jag visste vilken låt som skulle spelas när en sådan konsert är slut och hon frågade mig säkert 2-3 gånger mellan låtarna och när konserten är slut så frågar jag rakt ut varför hon frågade mig detta. Mitt svar och uppkäftigt (enligt mig) ”Det gjorde jag inte alls det!”. Sedan blev det ett tjafs och sedan gick jag och mina nya konsert-vänner ut ur arenan. En annan sak som hände när vi var på väg ut, så frågade en eller ett par killar oss om vad som skett. Vi sa att det var Gyllene Tider-konsert som slutat. Va?! säger de. Ja vi pratar och börjar sjunga på en av hits-låtarna med Gyllene Tider. Sedan föll deras polett. Helt makalöst säger jag bara. Att folk inte hänger med i vårt samhälle ha ha…
Min absoluta dröm är att vara med när en låt växer fram i kanske Tis&Ass-studion med Gessle. Kanske få vara med och spela nått. Eller bara lyssna. Eller göra en låt ihop eller bara vara. Jag älskar detta och jobba i studion på ett sådant sätt. Själv har jag ingen direkt studio. Men drömmen finns kvar och det spelar ingen roll om det är i Skåne (Österlen) eller i Halmstad. Att bara vara och lyssna in är det absoluta drömmen med Gessle, Clarence Öfwerman och Christoffer Lundqvist. Att ”jobba” med dessa killar blir jag glad.
En bonus: Min absolut första CD som jag köpte var en ”hits-CD” med låtar från 60-talet. Med låtar som ”hippy, hippy shake” med The swinging blus jeans och ”Silence is golden” med The Tremeloes. Min absoluta Vinyl är med Attack och ”Ooa hela natten”. Sedan blev det Europe och ”The Final Countdown”.
Det är vad jag minns just nu. Här nedan följer några låtar på Spotify som jag har gjort för just detta blogginlägg.