TV4 och dess nivåer kring reklam-ljudet

Det är skrämmande hur nivåerna är mellan program och reklam och signaturmelodier m.m. Att ni inte fixar nivåerna är skrämmande. Vissa länder har till och med en lag som reglerar detta. Jag fattar inte varför inte TV4 inte är ett av dessa kanaler som är i fronten för ”ny teknik” för att neutralisera ljudet till normal-ljud mellan tal/musik och det ni kallar för ”dynamik i ljudet”. Ni måste lösa detta. Jag börjar bli riktigt arg över att TV4 inte ”styr” mediasverige när det gäller hur man normaliserar ljud mellan reklam, signaturmelodierna till program och övrig musik kontra tal och annat i progammen. Vad jag menar oftast är det reklaminslagen i vissa specifika program eller också inför exempel vädret som gör att man hela tiden får använda fjärrkontrollen till att sänka när reklam eller övrigt ljud är för högt och höja ljudet när det blir för lågt. Det är inte bara jag som klagar över detta. Många som har hörselproblem och många äldre som har detta problem. Att inte TV4 gå i bräschen för att alla ska bli tillgodosedda för att neutralisera ljudet mellan reklam och program/film.

Att signaturmelodier/sponsring höjs avsevärt är nästan som mina högtalare ”sprängs” i normalvolym gör mig än mer förbannad. Jag har skrivit och nästan tjatat om detta snart i över 1 månad. Ibland är det bra, men bara mer sällan än ibland. OFTA sker skillnaderna att det att jag får höja när programmet börjar (igen) i ca 10 steg och sänka lika många steg när reklamen slås på. Reklam-introt (där det står reklam) höjs avsevärt. Vissa reklaminslag är också väldigt höga. Det är inte alla inslag som är allt för högt. Men oftast så är det mer ”dynamik” mellan högt och lågt i reklamen än i er ”normala” sändning. Jag börjar bli riktigt fundersam. Vi lever i 2000-talet och jag kan normalisera ljudet på en fil som jag själv gjort. Men ni kan inte neutralisera ljudet mellan reklam och program.

Även om det ni säger och gömmer bakom era texter på era sajter gör mig än mer arg. Ni vet redan att ljudet är i olika nivåer. Dessa jag förespråkar är dem med problem med hörseln, oftast äldre. Jag själv har problem med hörseln.

Att volymen höjs avsevärt när reklamen är vid 22-tiden för dessa som bor i hyreshus gör mig än mer fundersam om hur grannarna tar detta? Jag anser att det är skrämmande att ljudet ibland är så olika nivåer.

SVT har liknande problem IBLAND eller SÄLLAN. Men dessa kanaler som jag mest är förbannad över är reklamkanalerna och TV4 i synnerhet. Denna text är ute på www.diggo.se inom snar framtid. Vill gärna ha svar från chefer eller dem som sköter detta med reklam och ljud mellan program och reklam och i reklamen i synnerhet.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

css.php